6/3 Partille Kulturskola
23/3 Nefertiti, Göteborg
8/9 Munkedals kapell
9/9 Lundby Nya kyrka, Göteborg
10/9 Skolkonsert x2 Vänersborg
11/9 Furulundskolan, Partille
12/9 Alströmergymnasiet, Alingsås
13/9 HSM, Göteborg
14/9 Skolkonsert, Tranemo
14/9 Tre Trappor upp, Tranemo
27/9 Billströmska Fhsk (TBC)
28/9 TBA
29/9 Glenn Miller Café Stockholm
6/10 Hagakyrkan Göteborg
Parallel Actitivity ”Rubicon” reviews (In Swedish only, sorry…)
”Två gitarrer, bas och trummor är en rätt udda sättning för en jazzgrupp. Fast Parallel Activity kanske lika gärna kan rubriceras som ett rockband och då blir sättningen inte konstig alls. Viktigare än att definiera musiken är förstås konstaterandet att det låter mycket bra om debuten. Själva nämner de Bill Frisell, Allman Brothers och Kebnekajse som tänkbara referenser. Det är inte helt tokigt tänkt men Göteborgsgruppen med gitarristerna Carl Svensson och Erik Ivarsson har redan hittat fram till ett eget uttryck där en egensinnig reggae får plats. Gillar också att de under albumets sista skälvande två minuter löper amok med ett fragment av det inspelade materialet och klipper, loopar och kör det baklänges.”
Dan Backman Orkesterjournalen
”Gränsöverskridande musik med Parallel Activity.
Nyskapande skivdebut för Göteborgsbaserade Parallel Activity som satsar på gränsöverskridande musik skriven av bandets två gitarrister, Erik Ivarsson och Carl Svensson samt Alfred Lorinius som spelar bas. Den fjärde medlemmen är Johan Björklund på trummor och percussion.
Det är mycket gitarr och ovanligt snygg gitarr. Musiken är omväxlande och går från tunga riff till finstämt lyriska avsnitt. Ljudbilden blir väldigt bred och det målas upp ljudlandskap av många typer. Ibland känns landskapet väldigt öde, ibland blir det lite hotande, men det är alltid vackert på något vis.
På ett spår, ”Syrinx”, har man tagit in tre gästmusiker, Kristoffer Alehed, trombon, Mathias Bäckström, altsaxofon och Lisen Rylander, tenor- och barytonsaxofon samt basklarinett. Musiken är alltså gränsöverskridande och i princip omöjlig att kategorisera ens när det gäller enstaka låtar. Det finns lite av varje och väldigt mycket Parallel Activity.
Medlemmarna i Parallel Activity har alla sin bakgrund från scener i Göteborg, scener där jazz, pop, rock, blues och inte minst improvisation blandas med alla tänkbara typer av musik folkmusik och klassisk musik. Det ger resultat för Göteborg ligger absolut i framkant när det gäller nyskapande musik.
Parallel Activity lever högt på sina fina kompositioner och sättet att spela med två gitarrister som båda är skickliga, men har lite olika spelstil, samt den stadiga bakgrund som målas upp av bas och trummor.
Rubicon är ett skönt album som det kändes bra att ägna en vinterförmiddag åt. Det blev ljusare den dagen.”
Lennart Götesson – Dalademokraten.
”Instrumentalmusik som flyter fram
Parallel Activity debuterar med ett album som för tankarna till ett instrumentalt Fleetwood Mac.
Gitarristerna Carl Svensson och Erik Ivarsson spelar ikapp på Parallel Activitys debutalbum Rubicon. Gruppen består även av Alfred Lorinius (elbas) och Johan Björklund (trummor), dessutom gästar Lisen Rylander Löve (tenorsaxofon), Mathias Bäckström (altsaxofon) och Kristoffer Alehed (trombon) på Syrinx, som är albumets mest experimentella spår.
Bandets sound har rötter i 60- och 70-talet och det går att höra vissa ekon från band som Kebnekajse och Kvartetten som sprängdes, och emellanåt låter Parallel Activity som ett instrumentalt Fleetwood Mac.
Det luftiga gitarrspelet är överlag inspirerat och varierat, och stämningarna går från tyngre och mer riffbaserade inslag till det skira och lyriska.
Kompositionerna skiftar form likt molnformationer en vacker sommardag. Flödet i spelet och de vindlande melodierna gör albumtiteln Rubicon – den italienska floden – helt logisk; det här är instrumentalmusik som flyter fram.
Som bäst är kvartetten i den gnistrande balladen Vallentuna serenad och den elegiska Minnen från en sommarnatt där det finstämda möter melankoliska underströmmar.”
Tobias Magnusson – Kulturredaktör Göteborgs Fria Tidning
”Allt går igen? Nä, men det som är bra försvinner aldrig. Som till exempel jazzrock av den gamla skolan. Göteborgsgruppen Parallel Activity visar att den här musiken är tidlös. Jag vet inte var de hämtat sina influenser. Kebnekajse? Lite. Spotnicks? Njae. Fleetwood Mac? Kanske. Det spelar ingen som helst roll, för de står helt på egna ben. Och det är djärvt att 2018 komma med instrumental progjazzrock. Men fostrad som jag är med grupper som Wishbone Ash och Jukka Tolonen Band njuter jag från första tonen till den sista. Med två görskickliga gitarrister i Erik Ivarsson och Carl Svensson tillsammans med basisten Alfred Lorinius och trummisen Johan Björklund framför de rikt varierad, svängig, rifftung, lyrisk och begåvad musik, som egentligen inte behöver kategoriseras. Den står för sig själv.”
Mats Palmquist – LIRA
The Sonic E – ”Dope Regards”
Release november 2017
November 2017 will see the release of two projects I have been working with for a couple of years.
1 november: The Sonic E – Dope Regards (Simlas011)
In the fall of 2014, the Swedish Improrockjazzoutfit Thymeshift merged with DJ/bassist/producer Jonas Färnlöf under the name of The Sonic E to explore and to some extent wipe out computer/human boundaries in a creative music creation process. Synchronized computers, venturous improvisations and innovative outsidetheboxthinking. The band worked intensively during the year and met regularly at Jonas cabin/studio in Västerås (not to be confused with Westeros) to test, develop and customize the music. The live-premiere took place in April 2015 and the band played half a dozen concerts before they went into Studio Västerås and immortalized it all. The recorded part of the project has been slowly matured and processed leading to this final result.
The Sonic E proudly presents: ”Dope Regards”. Don’t be squared…be Grabbed from Beyond!
Thomas Backman – alto saxophone, clarinet, flute, voice, laptop
Together they create an genre crossing music that spans from heavy riff-based songs to lyrical and
delicate ballads. Strong compositions and expressive improvisations live in nice symbiosis.
Playfulness and relaxation exist all the time in the groups musical creations, even at its most powerful
and intense moments.
The Gothenburg-based group consists of
Carl Svensson and Erik Ivarsson on guitars, which with their different styles of playing create a wide
and varied palette of sounds, rhythms and moods.
Alfred Lorinius on the bass and Johan Björklund on drums form a very powerful, dynamic and creative
rhythm section that complements the group in a great and totally unique way.
The music can be associated with the minimalist and ambient soundscapes of Bill Frisell as well
as Allman Brothers Band or 70´s phsycadelic rock.
Instrumental jazz-rock meets lyrical, northern sounds and melodies.
Someone at a concert heard an instrumental version of Fleetwood Mac.
The ear of the listener decides…
Johan Björklund – drums & percussion
Carl Svensson – electric guitars
Erik Ivarsson – electric & acoustic guitars
Alfred Lorinius – electric bass & electric guitar
Byggnads Kulturstipendium 2017
In swedish:
Johan Björklund – Musik
”Barn och unga har idag olika förutsättningar, ofta beroende på var de bor, när det gäller att få uppleva och inspireras av olika konstnärliga uttryck. I mer än 20 år har Johan Björklund arbetat med skolprojekt där han med jazz och improvisation möter en ung och öppen publik. Han får Byggnads kulturstipendium för att kunna satsa mer för att nå de som idag befinner sig utanför storstaden.”